دسته‌بندی نشده

پاک کردن رنگ از سطوح مختلف

پاک کردن رنگ از سطوح مختلف

امروزه بزرگترین دغدغه ی نقاشان ساختمانی پاک کردن و تمیزکاری لکه های پرتاب شده هنگام رنگ زدن است. هرچقدر که این افراد در کار خود ماهر باشند باز نمی توانند جلوی ریختن قطرات رنگ روی فرش ، سرامیک ، میز و.... را بگیرند.

رنگ های ساختمانی را می توان با استفاده از حلال های رنگ مانند استون، تینر،الکل و.... از روی سطوح مختلف پاک کرد. هرچقدر که رنگ ریخته شده تازه تر باشد پاک کردن ان راحت تر است.

پاک کردن رنگ خشک شده سخت تر است. حلال مناسب برای پاک کردن این رنگ ها استون است و برای رنگ های تازه تینر حلال خوبی است.

فهرست مطالب
  • پاک کننده برای رنگ روغنی
  • پاک کننده برای رنگ اکریلیک
  • پاک کننده برای رنگ پلاستیک
  • پاک کردن رنگ از روی ماشین
  • پاک کردن رنگ از روی سطوح چوبی

پاک کننده برای رنگ روغنی

رنگ روغنی رنگی برپایه ی نفت است پس برای پاک کردن ان نیاز به حلال های نفتی مانند بنزین، تینر،نفت است ولی ممکن است این حلال ها برای همه ی سطوح مناسب نباشند.

پاک کننده برای رنگ اکریلیک

بهترین پاک کننده برای رنگ اکریلیک اب است. اب غلظت رنگ اکریلیک را کاهش می دهد.بهتر است برای عملکرد بهتر از محلول اب گرم و مایع ظرف شویی استفتاده کنید.

اگر رنگ اکریلیک هنوز تازه باشد پاک کردن ان با اب گرم کار سادهای است ولی اگر خشک شود پاک کردن ان دشوارتر می شود البته پاک کردن این رنگ بستگی به جنس سطح نیز دارد و ممکن است از روی برخی سطوح به راحتی پاک نشود.

پاک کننده برای رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک بر پایه ی اب است بنابراین بهترین پاک کننده برای ان اب است. شما می توانید با درست کردن محلول اب با سرکه یا مواد شوینده مثل صابون یا مایع دستشویی این رنگ را پاک کنید. همچنین پاک کردن این رنگ به عوامل مختلفی از جمله جنس سطح ، تازه بودن یا خشک بودن رنگ بستگی دارد.

پاک کننده برای رنگ پلاستیک

پاک کردن رنگ از روی ماشین

بهترین روش برای پاک کردن رنگ از روی ماشین استفاده از استون، الکل، گازوئیل . بنزین است. این حلال ها به رنگ اصلی ماشین اسیبی نمیزنند و به راحتی لکه ی رنگ را ازبین می برند.

پاک کردن رنگ از ماشین

پاک کردن رنگ از روی سطوح چوبی

برای پاک کردن از روی سطوح چوبی دقت زیادی لازم است، چوب نباید اسیب ببیند و سطح ان خراشیده شود.

بهترین حلال برای پاک کردن رنگ از روی چوب متانول است. پس از پاک کردن لکه سطح را با اب بشویید و سریع خشک کنید.

پاک کردن رنگ از روی چوب

پاک کردن رنگ از روی فلز

پاک کردن رنگ از روی فلز معمولا کار سختی است به دلیل این که رنگ با فلز پیوند می خود. یکی از روش هایی که می توان رنگ را از روی فلز پاک کرد جوش شیرین است.

جوش شیرین را با اب داغ مخلوط کنید و با دستمال روی سطح فلز بکشید. رنگ به راحتی از بین می رود.

پاک کردن رنگ از روی سرامیک

ممکن است هنگام رنگ کردن سقف خانه مقداری رنگ روی سرامیک ها بریزد.برای جلو گیری از این کار بهتر است هنگام رنگ زدن سقف سرامیک ها را با پوششی پلاستیکی بپوشانید.

بهترین پاک کننده برای از بین بردن رنگ از روی سرامیک تینر است.البته بستگی به نوع رنگ ان نیز دارد، اگر رنگ پلاستیک باشد به راحتی با تینر پاک می شود ولی رنگ روغنی به راحتی از بین نمی رود. ابتدا با یک کاردک  رنگ را از روی سطح پاک کنید اگر به طور کامل از بین نرفت از تینر فوری برای پاک کردن ان استفاده کنید.

پاک کردن رنگ از روی شیشه

هنگام پاک کردن رنگ از روی شیشه باید دقت کنید رو ان خط نیفتد.

برای پاک کردن رنگ از روی شیشه می توانید از تیغ، اب و مایع ظرف شویی استفاده کنید. برای این کار مایع ظرف شویی را با اب گرم مخلوط کنید و با یک اسفنج روی لکه های رنگ بکشید. به راحتی پاک می شود.

روش دیگری که می توانید استفاده کنید حلال ها هستند،مخصوصا برای رنگ های روغنی که با استفاده از الکل به راحتی از بین می روند.

پاک کردن رنگ از شیشه

پاک کردن رنگ از روی لباس

برای از بین بردن لکه ی رنگ از روی لباس بهتر است سریع اقدام کنید و تا رنگ تازه است ان را از بین ببرید.نگذارید رنگ خشک شود.

پس از اغشته شدن لباس شما به رنگ ، لکه را با یک وسیله ی تیز مانند چاقو از روی لباس بردارید و یا با کشیدن دستمال رنگ را پاک کنید.

اگر رنگ پلاستیک باشد به راحتی با کشیدن یک دستمال خیس از روی لباس شما از بین می رود و اگر رنگ روغنی باشد بهتر است از تینر روغنی یا نفت استفاده کنید.

پاک کردن رنگ از لباس

پاک کردن رنگ از روی چرم

شما می توانید با استفاده از مقداری الکل رنگ را به راحتی از روی چرم پاک کنید.

برای این کار مقداری الکل روی پنبه یا دستمال بریزید و روی لکه ی رنگ بکشید. دقت کنید از الکل زیاد برای این کار استفاده نکنید زیرا باعث خشک شدن چرم می شود.

پاک کردن رنگ از روی فرش

برای پاک کردن از روی فرش اگر رنگ هنوز تازه بود یک پارچه روی به ارامی روی ان بیندازید تا مقداری از رنگ جذب کند.دقت کنید پارچه را روی رنگ فشار ندهید تا لکه ایجاد نشود. اگر رنگ خشک شده بود از محلول اب گرم و مقداری شوینده برای نرم کردن ان استفاده کنید و سپس با چاقو رنگ را از روی فرش جدا کنید.

اگر رنگ شما بر پایه ی اب باشد می توانید ان را به راحتی با محلول اب و شوینده از روی فرش پاک کنید.

اگر لکه ی شما رنگ روغنی بود، بعد از برداشتن لکه با یک دستمال مقدار زیادی ارد روی ان قسمت بریزید و صبر کنید. پس از جذب شدن رنگ توسط ارد ان را به ارامی جارو کنید.

اگر باز هم مقداری از ان باقی ماند می توانید با استفاده از حلال های شیمیایی مانند تینر و یا استون ان را پاک کنید. دقت کنید که ممکن است این حلال ها روی رنگ فرش شما اثر بگذارند.

پاک کردن رنگ از فرش

پاک کردن رنگ از روی ابزار نقاشی

ابزار نقاشی شامل قلم مو، غلطک ، سینی رنگ ، کاردک و .... می شود. تمیز کردن این وسایل  بستگی نوع رنگی دارد که توسط این ابزار از ان استفاده شده. برای مثال برای رنگ دکوراتیو ابزار نقاشی دیگر قابل استفاده و شست و شو نیستند و عملا یک بار مصرف به حساب می ایند.

برای رنگ هایی که بر پایه ی اب هستند به راحتی می توان این ابزار را با محلول اب گرم و شوینده تمیز کرد و برای رنگ روغنی نیاز به حلال های شیمیایی مانند نفت و تینر و بنزین و.... است.

در اخر

هنگام رنگ امیز خانه ی خود پیشنهاد می شود که ابتدا تمامی وسایل را جم کنید تا رنگ روی ان ها نپاشد و روی سطوحی مانند سرامیک ، قرنیز دیوار و پیریزها را بپوشانید.

رنگ های روغنی معمولا سخت تر از رنگ های دیگر از روی سطوح پاک می شوند پس هنگام استفاده از این رنگ مراقب پرتاب شدن قطرات رنگ به اطراف خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *